Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

Korea Day 3 Part 1 Nami Island

Azie Kitchen di Nami Island Winter Sonata

Destinasi kami pada hari ketiga ialah untuk ke Nami Island, destinasi yang wajib dikunjungi jika bercuti di Korea. Ini adalah satu lagi tarikan yang dipaparkan dalam drama Winter Sonata di mana Kang Joon Sang dan Yujin telah ponteng dari kelas untuk berjalan jalan di sini.

Di sini juga adanya babak di mana cinta mula berputik antara keduanya pada hari pertama snow turun. Mereka sekali lagi mengunjungi Nami Island untuk kembali cuba mengingati detik sewaktu mereka bercinta 10 tahun sebelumnya.

Jadi banyaklah gambar kedua dua watak utama dipaparkan di Nami Island termasuklah di drama café dan juga terdapat replika patung kedua duanya.
Azie Kitchen di Nami Island Winter Sonata

Kami keluar hotel pukul 7.30 pagi sebab tak mahu lambat kerana dikatakan jika lambat, orang mulai ramai dan beratur panjang, lebih lebih lagi pada hari Sabtu dan Ahad. Itu sebab saya memilih untuk ke sini pada hari Isnin. Naik subway dari Itaewon Station ke Jonggak Station, exit 3. Katanya ada bas terus ke Nami Wharf dekat dengan Pagoda park.

Tapi bila keluar dari exit, kami tak nampak pun bas station yang dimaksudkan dan tanya pun tak ada yang boleh bantu. Oleh kerana tak mahu membuang masa mencari, kami masuk semula ke subway station untuk ke Cheongyanni station, line 1.

Sesampai di sana, kami ikut simbol train express ITX ke Gapyeong Station. Kami tak sempat beli tiket kerana bila sampai train ITX juga telah sampai. Berjalan pun slow kerana kaki dah mula berdenyut. Pemandu ITX yang kebetulan mahu memulakan shift memberitahu T-Money tidak digunakan tapi boleh beli tiket atas train.

Tambang untuk 3 orang ialah 18,000 won. Train bertolak dari Cheongyanni Station dalam pukul 8.45 pagi. Train ini sangat laju dan hanya berhenti di satu atau dua station sahaja. Ketika inilah, ada seorang penumpang yang datang menunjukkan tiketnya kepada kami. Kami buat buat tak faham jer. Rupanya kami dah duduk di tempat duduk beliau.
Azie Kitchen di Nami Island Winter Sonata

Sesampai sahaja di Gapyeong Station, kami mengambil teksi ke jetti Nami dengan tambang 3,700 won. Ada juga shuttle bus tetapi ianya bergerak mengikut jadual waktu perjalanan yang telah ditetapkan. Sampai di jeti, terus ke kaunter tiket untuk bayaran masuk ke Nami sebanyak 24,000 won untuk 3 orang.

Kami sampai di Nami Island pukul 10.00 pagi dan ketika itu belum ramai orang. Namun begitu, agak susah untuk mengambil gambar di deretan batang pokok pine yang gondol itu juga kerana pasti ramai orang yang juga berjalan jalan di sepanjang jalan yang mempunyai pemandangan yang sangat cantik itu.

Terpaksalah pandai pandai untuk mengelakkan gambar kita dari dipenuhi dengan orang ramai. Kami banyak menghabiskan masa di spot ini yang pada saya merupakan main attraction di Nami Island.

Azie Kitchen di Nami Island Winter Sonata

Semasa di sini, cuaca sangat sejuk, lebih lebih lagi hujan mula turun rintik rintik. Terasa tangan membeku walaupun memakai gloves. Terpaksalah mencari unggun api untuk memanaskan tangan. Memang sejuk beku rasanya dan nasib baik ada unggun api untuk memanaskan tangan yang sejuk.

Hmm teringat masa kecil kecil dulu, arwah ayahanda akan menyalakan api di dapur untuk memanaskan tangan di samping untuk mengeringkan kain baju di musim banjir.
Bila dah tak tahan sejuk, kami mencari kedai yang menjual nasi goncang yang terletak betul betul di tepi Asian Family Restaurant. Kami memesan 2 set nasi goncang dengan harga 5000 won setiap satu dan 1 seafood pancake 10,000 won.

Saya membawa sekali ikan bilis sambal kering untuk dimakan dengan nasi goncang. Terasalah juga sedikit pedas pedasnya. Nasi tersebut hanyalah nasi biasa yang diletak sekali telur dan kimchi yang diletakkan dalam bekas aluminium. Yang uniknya sebab ia perlu digoncang terlebih dahulu supaya ianya bergaul rata sebelum dinikmati.

Sewaktu hendak menggoncang kena pakai sarung tangan getah berwarna oren yang disediakan kerana bekas yang agak panas. Dalam bahasa Korea disebut "bosirak" atau nasi bekal. Nak kata sedap, rasanya biasa sahaja lah tapi cukup sekadar untuk menikmati keunikannya.

Tidak lama kami di sini kerana pertamanya saya dah tak larat nak berjalan, kedua cuaca yang terlalu sejuk dan ketiga hari hujan. Semasa dalam perjalanan keluar, kami singgah beli roti kukus kacang merah 2 biji. Yang sedapnya sebab roti ini dimakan panas panas dalam udara yang sejuk.
Azie Kitchen di Nami Island Winter Sonata

Pukul 1.00 kami keluar dan naik feri balik. Hujan rintik rintik ketika itu. Hajat hati untuk mengambil bas direct dari jeti Nami ke Namdaemun terpaksa dilupakan kerana jadual perjalanan bas berikutnya adalah pukul 4.00 petang. Sampai di jeti, ambik teksi dengan tambang 3,000 won ke Gapyeong station. Wah pertama kali naik teksi yang pemandunya wanita. Cantik dan bersolek tebal lak tu.

Sesampai di Gapyeong, saya dengan tergesa gesa meminta bantuan seorang wanita Korea yang sedang membeli tiket supaya tolong membeli tiket di vending machine untuk kami. Rasanya pelik juga sebab harga tiket lebih murah. Hanya 7500 untuk 3 orang. Rupanya kami dah tersalah beli tiket Korail, train biasa yang berhenti henti. Bukan ITX yang hanya mengambil masa 45 minit sahaja. Keretapi tiba dalam pukul 1.30. Penat kerana perjalanan yang lama dan kena bertukar station pulak.

Dalam hati berkata, setiap kesilapan yang dilakukan adalah satu pengalaman yang berguna untuk masa masa akan datang. Kalau tak kerana kesilapan tak dapat lah naik train biasa di Korea ni.

Sesampai di Cheongnyangni station, kami singgah dan ronda ronda di Lotte Mall. Berkenan sungguh melihat trench coat di sini tapi harganya lebih 200,000 won kerana material cashmere. Dalam hati berazam, ya nanti saya akan beli satu trench coat dari 100% cashmere. Keluar dari station, kami mengambil teksi untuk balik ke Itaewon.

Saya sangat gembira kerana impian sejak sebulan yang lalu untuk menjejakkan kaki ke Nami Island menjadi kenyataan. Mungkin saya akan datang lagi ke Nami Island untuk menikmati keindahan suasana pokok berdaun dengan warna kuning dan merah yang cantik di musim luruh pula. Insya Allah...

Saya copy cara cara untuk ke Nami yang diambil dari blog lain untuk rujukan di masa depan seperti di bawah:

Train -
1. Naik teksi ke Cheongnyangni ITX station (line 1) (near Lotte Mart). subway fare 1250x3. Beli tiket train dulu kerana cepat habis. Note: Beli makanan bekalan banana milk, bawa biskut. Take ITX to Gapyeong station (heading to Chuncheon), take exit Gapyeong station. Kos ITX 4000 seorang tapi kalau KTX 2150x3 KRW. ITX lebih cepat sebab tak berhenti henti. Take taxi to Nami Island fare 3500 KRW. Note: Book, print n redeem, bawa passport di kaunter tiket ITX di Cheongnyangni.

2. Naik teksi atau bas nbr 400 ke Yongsan Station subway (tiket bas 5000 won seorang). Dari Yongsan ambil tiket ITX ke Gapyeong (4800 won seorang). Transfer di Sanbong Station. Take taxi to Nami entrance. Buy ticket to Nami Island 8000 won seorang.

Bas -
Naik subway itaewon - Sindang - Jamsil Station (line 2,8), take exit  4. Fare 1450 won. Walk straight smp nmpk Lotte Mart on left side. Jumpa bus stop to Nami Island. Perjalanan 1-1.30 jam. Bas fare 8000 won. Be at the bus stop Gapyeong station not later than 3.30 pm. Take taxi to Nami fare 3500 won. Total Kos 23,000 won return bus and ticket to Nami.

Azie
Azie Selamat datang ke blog Azie Kitchen. Saya seorang isteri dan ibu bekerjaya yang punya minat mencuba resepi masakan bila punya kelapangan masa. Ingin berkongsi resepi yang diperolehi dari kawan kawan atau dari blog blog yang telah dicuba. Saya ingin mengisi masa dengan melakukan sesuatu yang boleh memberi manafaat yang berpanjangan samada di dunia dan juga akhirat. Saya akan memaparkan pengalaman sendiri dalam kehidupan seharian saya di dalam bab masak memasak. Semua GAMBAR adalah HAK CIPTA TERPELIHARA! Harap minta izin terlebih dahulu jika ingin mengambil atau menggunakan gambar gambar di dalam blog ini. Sebarang komen atau pandangan, amat dialu alukan. Sekian terima kasih.

1 ulasan for "Korea Day 3 Part 1 Nami Island"

1. bestnya makan angin di korea. banyak tip2 berguna yang diberi...